Andrahandsuthyrning

Vanliga frågor vid andrahandsuthyrning:

1. Har medlemmar rätt att hyra ut sina bostadsrätter i andrahand? 
Tillstånd från styrelsen behövs för att göra det. Medlemmen inkommer då med en ansökan som finns på brfmagneten.se och ange skäl till uthyrningen, vem som ska bo där och under vilken tid.

2. Vilka skäl är giltiga för uthyrning i andrahand? 
- Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
- Provbo med sambo (högst 1 år).
- Svårsåld lägenhet (högst 1 år). 
- Vård av anhörig på annan ort. 
- Ålder och sjukdom. 

Definitionen av annan ort innebär ett avstånd på mer än 8-10 mils pendlingsavstånd där resetiden överstiger 90 min enkel väg.  

Tillstånd för uthyrning i andra hand ges 1 år i taget. Varje år förnyas en ansökan varpå styrelsen tar ett nytt beslut i frågan.

3. Vad händer vid andrahandsuthyrning utan tillstånd?
- Om inte bostadsrättsinnehavaren slutar med uthyrningen eller ansöker om ett tillstånd så kan bostadsrätten komma att förverkas, vilket innebär att medlemmen förlorar rätten till lägenheten och tvingas sälja den. 

 

Vid andrahandsuthyrning ska ni fylla i blanketten nedan och skicka till styrelsen för godkännande.

Skicka till:

brfmagneten@gmail.com

 

OBS! Andrahandsavgift f.o.m. 2020-01-01 - Enligt Brf Magnetens stadgar 7§ har styrelsen beslutat att ta ut en avgift vid andrahandsuthyrning från och med 1 januari 2020. Detta innebär att den bostadsrättsinnehavare som ansöker om och får tillstånd av styrelsen att hyra ut sin bostad ska debiteras en avgift. Avgiften är 10% av prisbasbeloppet/år och per lägenhet. Avgiften debiteras som en engångssumma på nästkommande månadsavgift.

Vänligen notera även att det endast är föreningens medlemmar som kan ha sina namn och telefonnummer inlagda i porttelefonsystemet.