Avflyttningskontroller / Infobrev

Avflyttningskontroller

Styrelsen har fastställt en vision för Brf Magneten om att verka för gott underhåll, långsiktigt värdeskapande och förstklassigt boende.

Med anledning av det kommer vi att införa Avflyttningskontroller av de lägenheter som är utlagda för försäljning.

Syftet med avflyttningskontroller är att säkerställa att inga bostadsrätter överlåts som har brister avseende det, i respektive lägenhet, som faller under föreningens ansvarsområde. Det som kommer att kontrolleras är exempelvis, borttagna radiatorer, diskmaskinsinstallationer med läckagerisker samt kontroll av otillåtna ändringar av lägenhetsväggar och ventilationen.

Kontrollen är också ett hjälpmedel för att bevara standarden i vår gemensamma fastighet, samtidigt som det minskar riskerna för skadehändelser.

Vi kommer att anlita Riksbyggens expertis för dessa kontroller.

I samband med att en lägenhet läggs ut till försäljning ska avflyttningskontrollen beställas. Sju dagars framförhållning gäller. Beställningen görs via Riksbyggens kundtjänst 0771-860860. Beställningen görs av bostadsrättsinnehavaren.

Vid varje avflyttningskontroll förs det protokoll som bostadsrättsinnehavaren och styrelsen tar del av. Felaktigheter ska åtgärdas av bostadsrättsinnehavaren innan avflyttning.

Avflyttningskontrollen betalas tillsvidare av Brf Magneten. Styrelsen kommer att föreslå årsstämman 2018 att kostnaden för kontrollen ska betalas av den som flyttar.

De lägenhetsförsäljningar som påbörjas efter 1 mars 2018 omfattas av avflyttningskontrollerna. För att godkänna överlåtelse inkomna efter 1 mars 2018 behöver styrelsen först fått tillhanda en godkänd avflyttningskontroll. Om brister har funnits så ska dessa vara åtgärdade innan överlåtelse kan godkännas.

Vänd er till styrelsen för ytterligare information.

 

Med vänliga hälsningar

Styrelsen